AKUSTYKA

POROZMAWIAMY O DŹWIĘKU I HAŁASIE   


Od chwili założenia firmy w 1951 roku motto firmy TROX GmbH brzmi: „Miarą jest człowiek, a naszym celem jest dobro ludzi”. A zdrowe powietrze jest podstawowym warunkiem naszego dobrego samopoczucia. Wentylacja i klimatyzacja pomieszczeń to jednak złożony temat, na który wpływa wiele zmiennych – np. akustyka. Dzieje się tak, ponieważ systemy wentylacji i klimatyzacji podczas przepływu powietrza generują dźwięk, a tym samym hałas, co może przeszkadzać, a nawet być stresujące.

Poniżej omówimy zagadnienia z zakresu akustyki aby lepiej zrozumieć powstawanie i tłumienie dźwięku i w ten sposób ułatwić proces projektowania. Opowiemy jak można zredukować hałas do komfortowego poziomu i które komponenty TROX będą odpowiednie w danym przypadku.

AKUSTYKA

Więcej

WEB SEMINARIA

Więcej

OBLICZENIA

Więcej

AKUSTYKA BUDYNKÓW

Więcej

PRODUKTY

Więcej

INFORMACJE REFERENCYJNE

Więcej







HAŁAS W POWIETRZU

KIEDY DŹWIĘK PRZESZKADZA

Jeśli system wentylacji jest zbyt głośny, może to prowadzić do dyskomfortu, stresu, zmniejszonej koncentracji i zaburzeń snu – na przykład w szpitalach, hotelach, biurowcach i szkołach lub innych wrażliwych środowiskach. Dzieci lub osoby z istniejącymi problemami zdrowotnymi reagują szczególnie wrażliwie.

Nawet niewielki, ciągły poziom dźwięku może być odbierany jako przeszkadzający lub nieprzyjemny. Wyobraź sobie, że siedzisz w sali koncertowej, a doskonałym doznaniom muzycznym towarzyszy odgłos pracy systemu wentylacyjnego. Z drugiej strony, szczególnie w miejscach, gdzie na ograniczonej przestrzeni przebywa wiele osób, wentylacja mechaniczna jest jednak niezbędna.

Regulatory przepływu, przepustnice odcinające, wentylatory i inne urządzenia generują hałas. Przepływ powietrza wewnątrz urządzeń także powoduje emisję dźwięku, zwłaszcza gdy powietrze przepływa przez sieć przewodów lub nawiewniki z dużą prędkością. W związku z tym hałas generowany jest także wewnątrz tłumików dźwięku.

Dzięki dobrze zaprojektowanej instalacji i właściwie dobranym komponentom hałasów tych można uniknąć lub zredukować je do poziomu, w którym są ledwo słyszalne.

CZYM JEST AKUSTYKA?

Akustyka to nauka o dźwięku, o jego generowaniu, rozchodzeniu się i efekcie jaki wywołuje. Jest to nauka interdyscyplinarna zajmująca się badaniem wszelkiego rodzaju fal w gazach, cieczach i ciałach stałych. Aby uniknąć niepożądanej emisji dźwięku, należy zrozumieć, w jaki sposób dźwięk powstaje i jak się rozchodzi. Trzeba także określić, jakie rodzaje dźwięków są „niepożądane” i kiedy dźwięk staje się hałasem. Zatem w tym miejscu, oprócz zmierzonych wartości, w grę wchodzi percepcja i pomiar dźwięku.

Wspomniany koncert muzyczny jest zwykle uważany za przyjemny, chociaż zwykle jest stosunkowo głośny. Natomiast komar lecący w pomieszczeniu jest stosunkowo cichy, ale odbierany jako nieprzyjemny. To pokazuje, że pojedyncze sygnały – nawet jeśli są ciche – mogą zostać odebrane jako niepokojące. Dlatego przyjrzyjmy się bliżej zagadnieniu percepcji.

CZĘSTOTLIWOŚCI I AMPLITUDY

CO SŁYSZY UCHO

Czy kiedykolwiek przykładałeś palec do membrany głośnika? To co czujesz to wibracje źródła dźwięku, które - mówiąc w uproszczeniu emitowane są do powietrza w postaci minimalnych zmian ciśnienia, które rozchodzą się falami. Fale dźwiękowe wywołują wibrację błon bębenkowych, co uruchamia proces słyszenia w mózgu. Im silniejsza jest zmiana ciśnienia, czyli im większe ugięcie (amplituda) membrany naszego głośnika, tym dźwięk jest głośniejszy. Im wibracje są szybsze, tym wyższy jest ton dźwięku rozchodzącego się w powietrzu (częstotliwość). Jednostką miary częstotliwości jest „herc” lub w skrócie Hz, mierzony w oscylacjach na sekundę. Energia akustycznie uwalniana przez głośnik to moc akustyczna. Określa ona siłę źródła hałasu i jest niezależna od środowiska. Ciśnienie akustyczne to wpływ źródła dźwięku, które słyszy dana osoba lub które można wykryć za pomocą urządzenia pomiarowego.

DŹWIĘK W LICZBACH

ILE TO JEST ZERO DECYBELI?

Aby móc przedstawić niezwykle duże spektrum siły dźwięku, jednostki ciśnienia [Pa] i mocy [Watt] są wyrażone jako poziomy, w odniesieniu do różnych wielkości referencyjnych w decybelach [dB]. W ten sposób powstaje poziom ciśnienia akustycznego Lp i różny od niego poziom mocy akustycznej Lw, wyrażane odpowiednio w decybelach dB i w dB(A).

Ponieważ skala decybeli jest zaprojektowana dla ludzkiego ucha, nie jest zaskakujące, że dolny próg ludzkiego słuchu wynosi 0 dB. Niemniej obecne są dźwięki poniżej 0 dB które mogą być słyszane przez niektóre zwierzęta na przykład psy lub koty lub rejestrowane przez urządzenia pomiarowe. Próg bólu wynosi około 120 dB, ale dźwięki o głośności 80 dB lub więcej oddziaływujące przez dłuższy okres czasu także mogą powodować uszkodzenie słuchu takie jak na przykład szumy w uszach.

W ludzkiej percepcji, +10 dB odpowiada w przybliżeniu podwojeniu głośności. Czyli każdy dźwięk na wykresie poniżej wydaje się dwa razy głośniejszy od poprzedniego!

WZROST POZIOMU ​​DŹWIĘKU PRZY KILKU ŹRÓDŁACH O TYM SAMYM POZIOMIE GŁOŚNOŚCI

Gdy kilka źródeł hałasu działa obok siebie nie oznacza to, że poziom ciśnienia akustycznego jest po prostu dodawany. W takim przypadku poziom ciśnienia akustycznego wzrasta o wartość według wykresu:

SUMA POZIOMU DŹWIĘKU KILKU ŹRÓDEŁ O RÓŻNYCH POZIOMACH GŁOŚNOŚCI

Przy określaniu całkowitego poziomu od kilku źródeł hałasu o różnych poziomach dźwięku, suma wzrasta w zależności od różnicy pomiędzy poziomami dźwięku.

CHCĄC ZMNIEJSZYĆ HAŁAS MUSIMY ZNAĆ CZĘSTOTLIWOŚĆ

Większość dźwięków składa się ze składowych o różnych częstotliwościach. Analogią może być wspomniana już wcześniej orkiestra muzyczna, w której wiele instrumentów gra jednocześnie, tworząc skumulowany dźwięk.

Jeśli fale dźwiękowe występują w postaci czystej krzywej sinusoidalnej nazywa się to tonem. Dźwięk jest zawsze kompozycją różnych tonów harmonicznych. Dźwięki odbierane jako głośny hałas składają się z nieograniczonej liczby pojedynczych tonów.

Jeśli chcemy wyfiltrować określoną składową szumu w przykładowej orkiestrze musielibyśmy pozwolić instrumentom grać indywidualnie. Podobnie można analizować hałas złożony z wielu składowych częstotliwości np. generowany przez centralę wentylacyjną i określać składowe częstotliwości poszczególnych elementów.


PASMA OKTAWOWE

CZĘSTOTLIWOŚCI DŹWIĘKU PODZIELONE SĄ NA 8 SEKCJI

W tym miejscu wchodzi w grę nasze spektrum słyszenia, które obejmuje zakres częstotliwości od 20 do 16,000 herców (Hz), dzieci nawet do 20,000 Hz. Obszar ten jest podzielony na 8 sekcji, zwanych pasmami oktawowymi. Odpowiednie pasma oktawowe są zdefiniowane zgodnie z VDI 2081 w następujący sposób:

Do obliczeń akustycznych systemu konieczne jest określenie poziomu mocy akustycznej w pasmach oktawowych. Nasze programy doboru urządzeń zawierają takie dane dla produktów TROX. 

ucho ludzkie i jego charakterystyka

Wrażliwość ucha ludzkiego na dźwięk jest różna w różnych częstotliwościach - niskie częstotliwości są odbierane słabiej niż wysokie. Dlatego w akustyce technicznej powszechne jest stosowanie krzywej poprawkowej uwzględniającej wrażliwość ucha ludzkiego w różnych częstotliwościach.

Krzywe korekcyjne dostępne są dla różnych poziomów głośności i zastosowań. Najczęściej w akustycznej technice pomiarowej stosowana jest krzywa korekcyjna A, której wartości oznaczone są jako dB(A). Poziom względny (wykres poniżej) jest dodawany do zmierzonej wartości odpowiedniej wartości widmowej. Suma logarytmiczna wszystkich częstotliwości po korekcie jest sumarycznym poziomem dźwięku wyrażanym w skali A. Istnieje możliwość oceny ciśnienia akustycznego i/lub mocy akustycznej.

Pokazany diagram przedstawia względne poziomy korekcji częstotliwościowej A. Innym sposobem ważenia zmierzonych widm dźwięku są skale oznaczane jako NC lub NR. NC powszechnie stosowane w USA lub innych krajach o dużych wpływach USA/ASHRAE.

W TAKI SPOSÓB ROZCHODZI SIĘ DŹWIĘK 

DŹWIĘK NA ZEWNĄTRZ


Dźwięk zwykle rozchodzi się od źródła dźwięku na sposób powiększającej się kuli (sfery). Prędkość rozchodzenia się dźwięku wynosi 343.2 m/s (1,236 km/h) w suchym powietrzu o temperaturze 20 °C. Powszechnie znana jest zasada służąca do oszacowania odległości nadchodzącej burzy: 3 sekundy między błyskawicą a grzmotem odpowiada odległości ok. 1 kilometra. Dźwięk rozchodzi się wokół błyskawicy jednocześnie we wszystkich kierunkach, podobnie jak fala na wodzie po rzuceniu kamienia. W otwartej przestrzeni dźwięk rozchodzi się od źródła wyłącznie w sposób bezpośredni.

W przypadku budynków rozchodzenie się dźwięku może być już zależne. Na przykład dla czerpni / wyrzutni powietrza poziom dźwięku w otoczeniu może różnić się w zależności od odległości, poziomu źródła jak również rozmieszczenia tych elementów w przestrzeni (w pomieszczeniu / w ścianie / na krawędzi / w rogu...).

Redukcja dźwięku w zależności od odległości (dB) w nieograniczonej przestrzeni:

DŹWIĘK W POMIESZCZENIACH


Gdy dźwięk rozchodzi się w pomieszczeniu następują rozproszenia w wyniku odbić od sufitu, ścian i podłogi. Redukcja dźwięku jest w dużym stopniu uzależniona od wielkości i wyposażenia pomieszczenia. Czynniki te wpływają na tzw. czas pogłosu pomieszczenia. Dodatkowo decydujące znaczenie ma umieszczenie źródła, co wpływa na łączenie dźwięków lub rozpływ równomierny. W obliczeniach przeprowadzanych według VDI 2081 jest to uwzględnione jako współczynnik kierunkowy.







PROJEKTOWANIE I OBLICZENIA

PRAWIDŁOWY POMIAR W LABORATORIUM AKUSTYCZNYM

Dział badawczo-rozwojowy firmy TROX w Neukirchen-Vluyn dysponuje komorami pogłosowymi i stanowiskiem testowym tłumików. Dla każdego typu urządzenia przeprowadzane są odpowiednie pomiary dotyczące emisji lub redukcji dźwięku a następnie urządzenia są doskonalone aż do uzyskania pożądanych właściwości.

Aby obiektywnie ocenić moc akustyczną urządzeń lub tłumienność wtrąceniową tłumików dźwięku, wprowadzono standardy umożliwiające porównywalność tych parametrów. Opisują one układ pomiarowy, technikę pomiaru oraz charakter komory pogłosowej. W laboratoriach akustycznych firmy TROX stosowane są następujące normy i wytyczne:

EN ISO 5135:2020-12 Akustyka -- Określanie poziomu mocy akustycznej nawiewników i wywiewników, regulatorów przepływu powietrza, przepustnic oraz zaworów za pomocą pomiarów w komorze pogłosowej (ISO 5135:2020); wersja polska EN ISO 5135:2020

EN ISO 3741:2011-01 Akustyka -- Wyznaczanie poziomów mocy akustycznej i poziomów energii akustycznej źródeł hałasu na podstawie pomiarów ciśnienia akustycznego -- Metody dokładne w komorach pogłosowych 1 (ISO 3741:2010); wersja polska EN ISO 3741:2011

DIN EN ISO 7235:2010-01 Akustyka - Metody laboratoryjne pomiaru tłumików kanałowych - tłumienie wtrącenia, hałas przepływu i strata ciśnienia całkowitego (ISO 7235:2003); wersja polska EN ISO 7235:2009

VDI 2081 Arkusz 1:2022-04 Wentylacja i klimatyzacja - generowanie i redukcja hałasu

[Źródło: Beuth Verlag GmbH]

W przypadku bardziej złożonych jednostek lub komponentów wyposażenia może być konieczne wykonanie kilku pomiarów w celu oceny określonych zakresów częstotliwości lub charakterystycznych dźwięków.


AKUSTYKA BUDYNKU 

Akustyka budynków to odrębny dział akustyki, który zajmuje się wpływem warunków konstrukcyjnych na rozchodzenie się dźwięku w pomieszczeniach lub pomiędzy wnętrzem pomieszczenia a otoczeniem. Elementy budowlane takie jak ściany, drzwi, okna, a także elementy transferu powietrza są opisywane i definiowane pod kątem ich izolacyjności akustycznej, w celu spełnienia określonych wymagań.

Do czego potrzebne są dane Izolacyjności akustycznej?

Dane dotyczące izolacyjności akustycznej poszczególnych elementów można wykorzystać w projektach do obliczenia wynikowej izolacyjności akustycznej całego pomieszczenia z uwzględnieniem ścian, drzwi, okien i jeśli ma to zastosowanie, drogi strumienia powietrza. W tym celu zwykle stosuje się ważony współczynnik izolacyjności akustycznej Rw. Określa on zdolność redukcji hałasu pomiędzy sąsiadującymi pomieszczeniami.

Oprócz wartości Rw komponentów, ważną rolę w obliczeniach całego systemu odgrywają powierzchnie. Łatwo sobie wyobrazić, że na przykład duże okno ma większy wpływ niż małe okno. O ile sytuacja dotycząca określenia powierzchni drzwi lub okien jest dość prosta to w przypadku nawiewników transferowych jest bardziej złożona. W tym przypadku producent ma swobodę wyboru, czy zostanie wykorzystana np. tylko powierzchnia otwarta do pomieszczenia, czy też cała powierzchnia urządzenia. W zależności od rozpatrywanej powierzchni wartość Rw będzie różna. Oznacza to, że wartość Rw jest rzadko porównywana 1:1, ponieważ często są stosowane różne powierzchnie odniesienia. Po obliczeniu wartości wynikowych całego systemu, różne powierzchnie odniesienia nie mają wpływu, ponieważ są one uwzględnione w obliczeniach.

W zależności od powierzchni odniesienia uzyskamy różne wartości izolacyjności akustycznej nawiewnika transferowego CFE.       Niemniej jednak wartość izolacyjna ściany jako całości pozostaje taka sama.

AKUSTYKA BUDYNKU

PORÓWNYWALNE WARTOŚCI IZOLACYJNOŚCI AKUSTYCZNEJ

Oprócz ważonego współczynnika izolacyjności akustycznej Rw istnieje również alternatywne określenie wskaźnika elementarnej znormalizowanej różnicy poziomów ciśnienia akustycznego Dn,e,w.

Wskaźnik elementarnej znormalizowanej różnicy poziomów ciśnienia akustycznego opisuje zdolność urządzenia do izolowania lub tłumienia dźwięku - w naszym przypadku nawiewnika transferowego CFE. Znormalizowaną różnicę poziomów dźwięku stosuje się głównie w przypadku małych elementów (powierzchnia < 1 m²), gdzie rzeczywistą powierzchnię "S" elementu zastępuje się powierzchnią odniesienia A0 = 10 m².

W przeciwieństwie do ważonego współczynnika izolacyjności akustycznej, wartości ważonej standardowej różnicy poziomu dźwięku można bezpośrednio ze sobą porównać.

Jak widać wyraźnie powierzchnie odniesienia S1 (powierzchnia całego urządzenia R=22.7 dB) lub S2 (uwzględniając tylko otwór R=13.5 dB) po wstawieniu do wzoru prowadzą do uzyskania różnych wartości izolacyjności akustycznej nawiewnika transferowego CFE. Natomiast zastosowanie jednolitej wartości referencyjnej A0 umożliwia uzyskanie porównywalnych wartości.

  • L1 Przeciętny poziom ciśnienia akustycznego w pomieszczeniu nadawczym [dB]
  • L2 Przeciętny poziom ciśnienia akustycznego w pomieszczeniu nadawczym [dB]
  • S Powierzchnia urządzenia [m2]
  • A równoważne pole powierzchni dźwiękochłonnej pomieszczenia odbiorczego [m2]
  • A0 Równoważne pole powierzchni dźwiękochłonnej odniesienia 10 m2

Porównywalność zapewnia " znormalizowana różnica poziomów ciśnienia akustycznego" (Dn,e,w). Tutaj jako powierzchnię odniesienia definiuje się stałą wartość A0 = 10 m2, którą następnie umieszcza się w odniesieniu do całkowitej powierzchni dźwiękochłonnej pomieszczenia. Im większa wartość, tym lepsze właściwości tłumiące elementu.

Znormalizowana różnica poziomów ciśnienia akustycznego Dn,e określa zdolność elementu budynku o powierzchni mniejszej niż 1 m2 - w naszym przypadku nawiewnika transferowego typu CFE - do izolowania lub tłumienia dźwięku.

Znormalizowana różnica poziomów dźwięku stosowana jest głównie w przypadku małych elementów. W takich przypadkach rzeczywisty wymiar komponentu S zostaje zastąpiony powierzchnią odniesienia A0 = 10 m2







PRODUKTY

PRZEGLĄD TŁUMIKÓW AKUSTYCZNYCH

Czy szukasz konkretnych produktów? Poniżej przedstawiamy przegląd oferty firmy TROX w zakresie akustyki.

Tłumiki w skrócie

JAKIE PRODUKTY PASUJĄ NAJBARDZIEJ

JAK DZIAŁAJĄ TŁUMIKI

W zależności od obszaru zastosowania i rodzaju źródła hałasu dostępne są produkty, które skutecznie redukują poziom mocy akustycznej.

Na przykład istnieją kulisy, o konstrukcji umożliwiającej szczególnie skuteczne tłumienie w niskich częstotliwościach lub szczególnie skuteczne w wysokich częstotliwościach. W tym celu zastosowano różne technologie.

W przypadku tłumika absorpcyjnego część energii akustycznej zamieniana jest na energię cieplną. Do absorpcji stosowane są materiały porowate, takie jak wełna mineralna. Efekt pochłaniania dźwięku jest wzmocniony przez wielokrotne odbicie wewnątrz materiału. Tłumik absorpcyjny tłumi głównie średnie i wysokie częstotliwości.

Tłumik rezonansowy przekształca energię dźwięku w energię kinetyczną. W tym procesie panele rezonansowe, które nie są połączone na stałe z ramą, pod wpływem dźwięku wprawiane są w drgania. Energia do drgań jest pobierana z mocy dźwięku. Ponadto materiał dźwiękochłonny znajdujący się za płytą rezonansową działa jak element tłumiący. Tłumik rezonansowy tłumi głównie niskie częstotliwości.

RODZAJE TŁUMIKÓW DŹWIĘKU

Kilka elementów tłumiących zwanych kulisami, zamontowanych koło siebie w przewodzie nazywamy kulisowymi tłumikami dźwięku. Kulisy stosowane są także w centralach wentylacyjnych typu TROX X-CUBE tłumiąc dźwięk bezpośrednio przy źródle. Proces przepływu powietrza pomiędzy kulisami jest możliwie najbardziej efektywny. Materiał dźwiękochłonny i/lub dodatkowe płyty rezonansowe odbierają energię z dźwięku. Tłumiki okrągłe są stosowane w okrągłych przewodach wentylacyjnych. Dostępne są także w wersji elastycznej, pozwalającej na montaż w narożnikach lub innych ograniczonych przestrzeniach.

Tłumiki do regulatorów stosowane są głównie do tłumienia hałasu generowanego przez regulatory przepływu. Montowane są zwykle w przewodach wentylacyjnych bezpośrednio za regulatorami.

Nawiewniki transferowe, takie jak na przykład TROX CFE, posiadają zintegrowane tłumiki, służące do akustycznego oddzielenia sąsiadujących pomieszczeń. Droga przepływu powietrza wewnątrz urządzenia przebiega w kształcie litery Z lub litery T.

RECYKLING, ZDROWIE, ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

wełna mineralna

TROX stosuje niepalną wełnę mineralną ze znakiem jakości RAL, która ze względu na wysoką biorozpuszczalność jest nieszkodliwa dla zdrowia, zgodnie z TRGS 905 i Dyrektywą UE 97/69/WE. Odpady powstałe podczas produkcji kulis są w całości zbierane i zwracane dostawcy w celu recyklingu (Rockcycle®). Wdrożone i stosowane procedury przetwarzania i recyklingu przyczyniają się w sposób zrównoważony do ochrony środowiska.

TKANINA Z WŁÓKNA SZKLANEGO

Aby zapobiec przedostawaniu się wełny mineralnej do strumienia powietrza, materiał dźwiękochłonny pokryty jest bardzo cienką tkaniną z włókna szklanego, która zapewnia skuteczną ochronę przy prędkości przepływu powietrza do 20 m/s. Powierzchnie można wycierać i czyścić wilgotną szmatką. Odpowiednie produkty i komponenty są oznaczone jako zgodne z VDI6022. (opis produktów)

EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA

Z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju ważna jest również efektywność energetyczna tłumików. Dlatego w procesie projektowania należy zwracać uwagę nie tylko na minimalizowanie strat ciśnienia podczas przepływu, dzięki profilowanym ramom, ale także na wysoką szczelność obudowy tłumików, gdyż zwiększając klasę szczelności dodatkowo oszczędzamy powietrze pierwotne.







INFORMACJE REFERENCYJNE

SPECJALNE OBSZARY ZASTOSOWANIA

ATEX

Tłumiki mogą być również stosowane w obszarach zagrożonych wybuchem. Na przykład w centralach wentylacyjnych X-CUBE z certyfikatem ATEX stosowane są odpowiednie kulisy tłumiące. Deklaracje producenta ATEX są dostępne na stronie internetowej dla wszystkich odpowiednich produktów. Tłumiki z certyfikatem ATEX mogą być stosowane zgodnie z dyrektywą 1999/92/WE w strefach Ex 1, 2 oraz strefach 21, 22 (na zewnątrz) . „Na zewnątrz” oznacza, że ​​tłumik dźwięku może być używany w określonych obszarach, ale przez tłumik dźwięku (wewnątrz) nie może przechodzić atmosfera wybuchowa.

Powietrze wywiewane z kuchni

W przypadku powietrza wywiewanego z kuchni należy zachować szczególnie wysokie standardy higieny. Aby zapewnić właściwą jakość powietrza wywiewanego należy je oczyścić za pomocą separatorów aerozolu. Podczas projektowania, montażu i konserwacji zalecane jest przestrzeganie wytycznych VDI 2052.

Do tłumienia dźwięku w pomieszczeniach kuchennych szczególnie korzystne są kulisy w wersji podstawowej bez blachy lub blachy perforowanej. Wynika to z tego, że powierzchnie laminowane włóknem szklanym są odporne na tłuszcze i kwasy oraz bardzo łatwe do czyszczenia. Przy wyborze materiału tłumika najlepiej kierować się materiałem systemu przewodów.

Pomieszczenia czyste

W przemyśle farmaceutycznym lub przy produkcji wrażliwych komponentów elektronicznych wymagana jest maksymalna koncentracja, dlatego tłumiki są również często stosowane w pomieszczeniach czystych. Stosując tłumiki firmy TROX w łatwy sposób można wdrożyć technologię pomieszczeń czystych zgodnie z VDI2083. Należy uwzględnić następujące:

  • Nie należy przekraczać maksymalnej prędkości przepływu powietrza w tłumiku.
  • Tłumik nie powinien być uszkodzony.
  • Przed uruchomieniem, należy przeprowadzić co najmniej dwugodzinne płukanie.

Hale produkcyjne

Duże i otwarte hale często mają niekorzystne właściwości akustyczne, gdyż powierzchnie ścian i sufitów odbijają dźwięk na duże odległości, co skutkuje nieprzyjemnym efektem pogłosu. Zjawisko to utrudnia komunikację ale również negatywnie wpływa na atmosferę w pracy.

Łatwe w montażu, podwieszone pod sufitem lub zawieszone na ścianach kulisy tłumiące znacząco redukują czas pogłosu. W celu uzyskania optymalnych rezultatów zalecane jest wykonanie obliczeń dla konkretnego projektu przez wyspecjalizowanego akustyka budowlanego.

production {"X-Frame-Options"=>"SAMEORIGIN", "X-XSS-Protection"=>"1; mode=block", "X-Content-Type-Options"=>"nosniff", "X-Download-Options"=>"noopen", "X-Permitted-Cross-Domain-Policies"=>"none", "Referrer-Policy"=>"strict-origin-when-cross-origin", "Content-Security-Policy"=>"frame-ancestors 'self' https://api.scrivito.com https://punchoutcommerce.com https://www.trox.de https://trox-extern.com https://psp40.onventis.com https://psp22.onventis.com https://trox4u.troxgroup.com", "Strict-Transport-Security"=>"max-age=31536000; includeSubDomains", "Content-Type"=>"text/html; charset=utf-8"}

podziel stronę

Poleć stronę

Poleć stronę przesyłając link e-mailem.

Pola oznaczone (*) są wymagane.

podziel stronę

Dziękujemy za polecenie strony!

Twoje polecenie strony zostało wysłane.


Kontakt

We are here for you

Proszę wpisać treść wiadomości i określić typ prośby
Tel.: +48 22 737 18 58

Pola oznaczone (*) są wymagane.

Kontakt

Dziękujemy za przesłanie wiadomości!

Twoja wiadomość została przesłana. Odpowiemy najszybciej jak to będzie możliwe.
Skontaktujemy się z Państwem najszybciej jak to będzie możliwe.
W przypadku pytań dotyczących produktów lub usług prosimy o kontakt:
Tel.: +48 22 737 18 58

Kontakt

We are here for you

Proszę wpisać treść wiadomości i określić typ prośby
Tel.: +48 22 737 18 58

Attachment (max. 10MB)

Pola oznaczone (*) są wymagane.

Kontakt

Dziękujemy za przesłanie wiadomości!

Twoja wiadomość została przesłana. Odpowiemy najszybciej jak to będzie możliwe.
Skontaktujemy się z Państwem najszybciej jak to będzie możliwe.
W przypadku pytań dotyczących produktów lub usług prosimy o kontakt:
Tel.: +48 22 737 18 58